Πέμπτη, 3 Απριλίου 2014

Μύθοι και αλήθειες για τον μεταβολισμό

metab

Γιατί ένα άτομο μπορεί να τρώει σαν έφηβος και να μην παίρνει ούτε γραμμάριο, ενώ κάποιο άλλο να παίρνει με το παραμικρό τα κιλά;  Η απάντηση βρίσκεται στις ατομικές διαφορές του μεταβολισμού, στη μυϊκή μάζα και στη σωματική δραστηριότητα.  Τι είναι όμως ο μεταβολισμός;

Είναι η διαδικασία με την οποία το σώμα σας μετατρέπει ό, τι τρώτε, σε ενέργεια, την όποια  χρειάζεστε  για να επιβιώσετε και για να λειτουργήσουν τα όργανα σας.  Ένας γρήγορος μεταβολισμός είναι σαν ένα καυτό καμίνι που καίει (θερμίδες) γρήγορα.  Ενώ ένας αργός μεταβολισμός χρειάζεται λιγότερά καύσιμα για τις λειτουργίες του σώματος.

Κάνοντας όμως  μερικές αλλαγές, είναι εφικτό  να αυξήσετε τον μεταβολισμό σας, ώστε να χάνετε πιο εύκολα τα κιλά! Είναι αλήθεια ότι, η γενετική προδιάθεση μπορεί να προσδιορίσει τον  μεταβολικό ρυθμό σας,  παρόλα αυτά μπορείτε να ενισχύσετε  τον μεταβολισμό σας αυξάνοντας τη μυϊκή μάζα.  Οι μύες καίνε περισσότερες θερμίδες ανά ώρα, από ότι το λίπος, πράγμα που σημαίνει ότι όσοι έχετε αυξημένη μυϊκή μάζα χρειάζεστε περισσότερες θερμίδες, από εκείνους με υψηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους.
Επίσης, πρέπει να γνωρίζετε ότι, η μυϊκή σας μάζα  μειώνεται καθώς μεγαλώνετε και αυτό το γεγονός επιβραδύνει τα  μεταβολικά ποσοστά από 2 έως 8 τοις εκατό ανά δεκαετία. Μπορείτε όμως, να μειώσετε αυτή τη διαδικασία, εάν έχετε μια καλή μυϊκή μάζα και εάν δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στην διατήρηση της, όσο πλησιάζετε στην δεκαετία  του ’40 και του ’50.

Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι το πράσινο τσάι και το τσίλι  μπορούν να ενισχύσουν προσωρινά τον  μεταβολικό ρυθμό, όμως η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν μαγικές τροφές.  Η πορεία προς την υγιή απώλεια βάρους γίνεται μέσω του ελέγχου της μερίδας των τροφίμων και μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής και όχι ακολουθώντας  μια δίαιτα με  πιπεριές και τσίλι.
Μπορεί να πιστεύετε ότι η κατανάλωση του φαγητού μετά από κάποια ώρα θα σας παχύνει, η αλήθειά όμως  είναι ότι, οι επιπλέον θερμίδες – και όχι η ώρα που θα φάτε- προκαλούν αύξηση του σωματικού βάρους και παράλληλα μειώνουν τον μεταβολισμό σας.  Υπάρχουν πολύ λίγα στοιχεία που να υποστηρίζουν το γεγονός ότι, η κατανάλωση φαγητού μετά τις 8 μ.μ. προκαλεί αύξηση του σωματικού βάρους.  Άρα, είναι πιο πιθανό να παχαίνετε εάν καταναλώνετε κάποια σνακ ασυναίσθητα τα βράδια,  ενώ παρακολουθείτε τηλεόραση, παρά εάν φάτε το προκαθορισμένο γεύμα σας.
Τέλος, είναι γνωστό ότι, η απώλεια βάρους επιτυγχάνεται με τη δημιουργία ενός ενεργειακού ελλείμματος, δηλαδή όταν  καταναλώνετε λιγότερες θερμίδες από αυτές που δαπανάτε κάθε μέρα.

Όμως ακόμα και ένα πολύ μεγάλο έλλειμμα θερμίδων μπορεί να μειώσει τον μεταβολισμό σας και να μη μπορείτε να χάσετε κιλά. Το σώμα σας είναι έξυπνο και προγραμματισμένο για την επιβίωση.

 Ένας μεγάλος περιορισμός των θερμίδων μπορεί να κάνει το σώμα σας να νομίζει ότι, εισέρχεται σε μια πείνα, και ότι πρέπει να καίει  λιγότερες θερμίδες για να επιβιώσει.  Άρα, το αποτέλεσμα μιας υποθερμιδικής δίαιτας θα είναι ο οργανισμός σας να προσαρμοστεί στην περιορισμένη θερμιδική πρόσληψη, και τελικά να  χρησιμοποιεί λιγότερες θερμίδες για να ασκήσει τα ίδια καθήκοντα.  Θα καίτε δηλαδή πολλές θερμίδες, αλλά εάν δεν τρώτε όσο πρέπει, τότε ο μεταβολισμός σας θα μπλοκάρει και δεν θα χάνετε κιλά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου